Inte ikväll

Jag hann inte äta middag innan körsången så min plan var att äta på mitt favoritfik i närheten. Kanske jobbar den där söta och glada servitrisen. Kanske känner jag för att fråga ut henne på en dejt. Oavsett så behöver jag äta något tänkte jag. Det var alltså målet.

Det var ganska lugnt och inte så många gäster. Satte mig ned vid "baren" och beställde en lasagne. Det visade sig att hon jobbade ikväll. Det gjorde mig glad. Jag vet inte om jag berättat det tidigare men det är nog på plats med en liten bakgrund. Vem är den här servitrisen som jag nämnt några gånger nu? Historien från början.

Det var ett tag sedan nu men jag satt själv på fiket och läste en bok. Till höger om mig satt en tjej och hennes mamma. De båda hade en utpräglad Göteborgsdialekt så det var uppenbart att de inte var från Stockholm. De satt med en karta och diskuterade hur de skulle ta sig från fiket till lite olika platser. De skulle besöka en del affärer. Jag kunde inte hålla mig från att lägga mig i och erbjöd mig att hjälpa dem hitta den optimala vägen. För en som inte bor i Stockholm glömmer man lätt bort bussalternativet så jag kände mig som en som kunde hjälpa dem. Gav lite förslag på hur de kunde åka buss istället osv. De tog vänligt emot mina råd men så till slut säger tjejen att hon jobbar på cafét vi satt på och att hon kände igen mig som en av deras stamkunder. Bor i Stockholm gjorde hon också så hon var inte helt grön. Det blev lite pinsamt men mest en komisk situation. När hon säger det så känner jag ju faktiskt igen henne. Jag har ju sett henne förut.

I alla fall, nästa gång jag fikade så var jag tvungen att be om ursäkt för att jag inte kände igen henne och för den smått pinsamma situationen som uppstod. Det gjorde inget utan var bara roligt tyckte hon. En väldigt glad tjej och efter den här händelsen har hon alltid gett mig ett glatt leende.

De höll på att städa undan då det inte var så långt till stängningsdags när jag kom dit ikväll så vi kallpratade lite grann bara i mån av tid. Förstår ju att hon behöver göra sitt jobb.

Hon intresserar mig och är en sån där tjej som bara sprider glädje. Skulle vara kul att lära känna henne bättre. Någon gång ska jag fråga om hon vill ta en fika eller träffas över en drink, men inte ikväll kände jag. Jag behöver inte ha bråttom och suger gärna på karamellen ett tag till. Det kändes väldigt skönt och inte alls som att jag inte vågade. Jag valde att inte fråga ikväll helt enkelt. Målet var ju ändå att bli mätt och det blev jag ju. Under trevliga omständigheter dessutom.

Är det rätt så kommer jag att våga.

För är det rätt så är det lätt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0