Reflektion

Reflekterade precis över att jag har ganska konstant antal läsare på bloggen men antalet som kommenterar har gått ned. Det är å andra sidan inte så konstigt. Jag skriver ju ändå inte något som är intressant och berör...

Snygg, sexig och singel. Det är jag. Allt utom de första två punkterna.

Ett rätt av tre är väl ändå bra, eller? En annan liten reflektion utifrån en mans perspektiv (medveten om att det kan vara en grov generalisering).

Både på krogen och i dejtingcirkusen så är det ni tjejer och kvinnor som har makten. Det är verkligen ni som bestämmer huruvida personen som kommer fram är intressant för er. Mannen som kommer fram är ju redan intresserad. Ni kan stå där passiva och välja bland uppslagen. Sen kanske uppslagen är av dålig kvalitet och ni väntar på att nästa kanske är bättre så att i slutändan så blir det inget den kvällen.

Valet ligger ändå hos er.

Samma balans gäller i internetdejtingvärlden. Ni väljer vilka brev ni skall svara på av alla ni får. Mannen måste även här vara den aktiva och hela tiden ligga på. Skicka mail. Skriva i gästböcker. Ha en intressant profil som fångar Er uppmärksamhet. Sen kanske det även här inte är den rätta som råkar mejla så det blir ingen träff.

Valet ligger hos er.

Självförtroendekapitalet hos en man för att överleva måste vara enormt rikt för varje gång man inte får något svar, blir dissad på krogen eller inte överhuvudtaget lyckas fånga ert intresse så tas det från självförtroendekapitalet. När insättningarna är få och kapitalet slut då är det inte så lätt för det du måste göra som Man är att vara aktiv och ta från detta kapital. Gör du inte det får du inga insättningar heller.

Kommentarer
Postat av: Jag och mina små

Här blir jag lite förbannad för denna inställning du har att det alltid är upp till männen som ska ta initiativ och att kvinnor bara kan välja och vraka. För du kan inte ha mer fel.



När jag går på krogen får inte jag med mig killar till höger och vänster. Vad beror det på? Jag ser ok ut, är trevlig, så förutsättningarna finns. Men det är, precis som för dig, inte bara att rycka tag i någon och gå hem.



Sen kan jag hålla med om att det stereotypa finns där, att killar ska ta initiativ och tjejer ska vara passiva. För kvinnor innebär den stilen att sitta och vänta på att mail dyker ner i inkorgen, och att bli ledsen när mailen inte kommer. Sen kan man som kvinna ta initiativ själv, vilket medför att man är "för på" och skrämmer iväg de flesta killar.



Så nej, det är inte för oss kvinnor att välja och vraka. Jag tror att vi både killar och tjejer sitter i samma båt, där tiden och platsen spelar stor roll när man dyker på kärleken, ragget, vännerna eller vad det nu är man letar efter.



//Linda

2010-04-09 @ 16:56:13
URL: http://www.jagochminasma.wordpress.com
Postat av: Benu

Linda: Förlåt om jag gjorde dig upprörd med mina generaliseringar.



Jag gjorde generaliseringen utifrån MITT perspektiv och utifrån MINA erfarenheter. Du har säkert andra reflektioner och andra erfarenheter. Det jag tror vi båda ändå är överens om är att det stereotypa finns där vilket jag också tycker är väldigt synd att det är så.



Jag skulle verkligen inte tycka att någon är "för på" om någon tjej kom fram till mig.



//Benu

2010-04-09 @ 17:07:16
URL: http://benu.blogg.se/
Postat av: T

Om du inte skrev något som intresserar och berör, så skulle antalet som läser bloggen gå ner, eller hur?



Men det visste du egentligen.

2010-04-09 @ 18:46:40
Postat av: Fakespear

Håller fullständigt med ig Benu. 10 år i svängen och det är definitivt så som du beskriver det. Kvinnorna är det alltid som bestämmer. Men så är det ju bland alla djur oxå, hanarna slåss om honorna och honan väljer vem hon skall para sig med. Sedan får alltid alfa-hanarna många honor, men så funkar det ju i verkligheten oxå.

2010-04-09 @ 19:51:48
URL: http://bloggis.se/fakespear

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0