Ordet ensam

Istället för att använda ordet ensam så har jag börjat använda ordet själv. Ensam är ett så laddat ord och att vara ensam vill jag ska kunna vara förknippat till ett oberoende. Min enkla definition:

Ensam - när man är själv och beroende av att inte vara själv.

Själv - när man är ensam men inte beroende av att inte vara ensam.

Verkar det klurigt? Ja, det är väl inte en helt formell definition men jag tror ni förstår vad jag menar.

Till exempel, av olika anledningar blev det ikväll en hemmakväll med mig själv istället. Tänkte ändå lyxa till det med en helstekt fläskfilé och ett gott vin. Det skulle jag kunna beskriva på två sätt: lyxmiddag ensam eller lyxmiddag själv. Vilket tycker ni låter mest positivt?

Verkligheten är att jag är själv.

Så är det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0