The Woman of the Last Decade

I låten Tomorrow in The Bottle på Timbalands senaste album sjunger de om att leva i nuet och att stoppa morgondagen i en flaska. Samma sak gäller för det förflutna och det börjar vara dags för mig att stoppa det förgångna i en flaska och bekymra mig om nuet istället.

Nyårsafton bestod av både toppar och dalar men i överlag en väldigt bra kväll men det var nyårsdagen som var bäst. Då kände jag att allt det tråkiga som hänt det tillhör förra årtiondet och jag har nu ett nytt årtionde framför mig. Min exfru tillhör nu förra årtiondet - och där kommer hon förbli. Det är som sagt dags att stoppa ned det förflutna i en genomskinlig flaska och stänga locket. Detta är vad jag stoppar in:

2000
Det var året när jag träffade henne. I slutet på mars muckade jag från lumpen i Boden där jag tillbringat de senaste 15 månaderna. En lumparkompis ringde upp mig och hans tjej hade en kompis som behövde en dejt till studentbalen. Väldigt skeptisk till den här typen av dejtande tänkte jag att varför inte prova. Jag har inte så mycket att förlora. Vi träffades alla fyra på ett kafé och där sade det verkligen klick. Jag var förälskad. De lämnade oss tidigare men vi satt kvar tills stället slängde ut oss och bestämde att vi dagen efter skulle gå på bio. Vi såg filmen Erin Brockowich och efter bion kysstes vi på parkeringen. Hon träffade mina föräldrar till första maj. På sommaren flyttade jag till Umeå och när jag flyttade in så invigde vi alla rummen innan det fanns några möbler där. Vi började båda läsa på universitetet på hösten och hon bodde hos mig på veckorna för att på helgerna vara hos hennes föräldrar utanför stan. Jag var verkligen kär.

2001
Det var året hon mer formellt flyttade in och fick egen nyckel och namn på dörren. Vi bytte upp oss från en 90 cm bred säng till en 120 och målade om i köket. Vi åkte ned till Stockholm på lyxweekend med lyxigt hotell och shopping. Älskade hela natten på rummet så grannarna antagligen inte fick någon sömn.

2002
Den 23:e i en tidig vintermånad fyller jag 23 och anordnar en fest för mina bästa vänner. Vi är ett tjugotal personer med middag i hyrd festlokal. Under middagen håller jag ett tal och överraskar med att inför alla vänner fria till henne. Hon tvekar inte och säger ja. Då vi båda var studenter så bestämmer vi oss för att skjuta på bröllopet tills vi har stadigare inkomst.

2003
Året när vi har flyttat till ett gemensamt boende närmare stan. En trea på 80 kvadrat som jag får hyra av en kompis i andra hand. Ett hem som vi bygger och inreder tillsammans. Vi skaffar även en liten bil. En Renault Twingo.

2004
Året innan (2003) hade jag som nyårslöfte att springa Stockholm Maraton vilket jag gjorde eftersom jag känner stor stolthet i att hålla det man lovar. Det här årets nyårsafton hade jag klart med jobb i Stockholm och vi skulle flytta ned i Januari. Jag skulle ta min examen i Januari och hade redan klart med jobb med början i Februari. Av den anledningen fanns det ingen anledning att vänta längre utan denna nyårsafton så "friade" jag igen när vi bestämde att 2005 skulle bli året vi gifte oss.

2005
Året vi flyttade ned till Stockholm och gifte oss. Vi gifte oss i Umeå och en 60-tal nära vänner var bjudna. Oförglömligt fint bröllop där jag överraskade henne med att ha levande sång och musik i kyrkan. En av de få gånger jag behövt ljuga för henne men det var för att kunna hålla det hemligt.

2006
Det var året när vi köpte sportbil tillsammans. En Nissan 350Z. Tvåsitsig och inte plats för mer bagage än för två personer boendes bekvämt.

2007
På sommaren åkte vi på en sportbilssemester med en stor resväska och varandra körde vi omkring i södra Sverige utan längre framförhållning än några dagar. Härlig frihet och min lycka var fullkomlig. Innan vi åkte hade vi påbörjat en renovering av sovrummet och åkte iväg under tiden färgen torkade. Vi åkte även på en lyxig Spa-kryssning boendes i en av sviterna (de mindre dock) och åt god mat, blev väl omhändertagen och njöt av varandra.

2008
Ett år med många resor och året när hon under roliga omständigheter träffade frun i Paret och vi började alla fyra umgås mycket. Vi blev väldigt bra vänner och hittade på en massa spännande aktiviteter tillsammans. Hon följde med på arbetsresa till Las Vegas och medan jag jobbade på mässgolvet så lekte hon lyxhustru. På hemvägen stannade vi till några dagar i Chicago och semestrade tillsammans.
På sommaren åkte vi tillsammans med Paret till mina hemtrakter för några dagar i skogen och sedan följde vi med dem till deras hemtrakter i Skåne. På hösten åkte vi alla fyra till Spanien och njöt av den förlängda sommaren.

2009
Året när hon valde att lämna mig för mannen i Paret. Hemkommen från semestern och precis klar med en renovering av vardagsrummet så berättar hon att inte längre älskar mig utan älskar någon annan. Den här personen var mannen i Paret och han i samma stund lämnade sin fru. De flyttar ihop och påbörjar ett nytt liv tillsammans. Ensam står jag kvar och så slutar det årtiondet med henne.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0