Varför ska jag lära mig sjunga?

Genom mitt jobb har jag fått förmånen att få ta del av ett självhjälpsprogram som hjälper dig Ta kontroll. Det programmet har bland annat gett mig en del verktyg som jag försöker använda för att ta mig igenom det här. Jag har fått kommentaren att min blogg är väldigt sorglig men genom att skriva ned det jag känner just då kan jag reflektera och förstå känslorna och beteendet bättre när jag läser det jag skrivit sen. Behovet att skriva är mindre när jag mår bra men det är något jag skall förändra för målet var ändå att ni läsare skall få följa min väg upp. Det var grundtanken från början.

I en av uppgifterna i programmet fick jag tänka på en mindre händelse som jag förknippar med obehag (t.ex. inte skilsmässan). Då kom jag att tänka på en händelse för många år sedan och som ändå präglat hela mitt liv. Det var i mellanstadiet tror jag och vi hade en "Lilla melodifestivalen" där alla i klassen var med. Jag har alltid varit intresserad av musik och började spela piano redan i trean så jag satte ambitionen högt och skrev själv texten till bidraget. Stolt över detta ville jag ju framföra det själv också. Alla bidrag spelades in på VHS och när vi senare såg på filmen i klassrummet så skämdes jag så fruktansvärt. Det lät helt enkelt förskräckligt och falskt. Sedan den här dagen har jag i princip aldrig sjungit offentligt (utan mycket alkohol och Singstar) och intalat för mig själv att jag inte kan sjunga. Däremot har jag alltid saknat att inte kunna sjunga. Tänk att kunna framföra ett vackert stycke på piano och sjunga till. Till exempel den vackra låten Your Song av Elton John för någon man tycker mycket om.

Det här programmet fick mig att tänka efter. Vad är det som säger att jag inte skulle kunna lära mig sjunga? I alla fall till den nivån så att jag är nöjd. Jag har ändå relativt bra gehör så jag hör när det låter falskt. Ju mer jag lekte med tanken att kunna sjunga och spela piano insåg jag att det tillfredsställer många behov. Jag skulle verkligen få knyta an till omgivningen, känna mig betydelsefull, få växa genom att lära mig något nytt samt inbillar jag mig att jag skulle bidra med musiken.

Därför funderar jag helt enkelt på att gå en kurs och hoppas det finns en kurs som man går i grupp. Då skulle jag även tillfredsställa ett annat behov, att få träffa nya människor och kanske nya kompisar. Människor som jag tror jag har mer gemensamt med än deltagarna på en DJ-kurs.

En Win-win situation helt enkelt!

Så, tips på såna kurser mottages varmt.

Kommentarer
Postat av: LL

Kolla upp "Kör för alla" och "Alla kan sjunga". Det kanske skulle kunna vara något att börja med? Om du inte är ute efter ngt mer profesionellt dvs.

2010-01-20 @ 18:44:29
Postat av: Benu

LL: Tack för tipset! Såg att "Kör för alla" har ett prova på-tillfälle på tisdag. Får lov att gå dit.

2010-01-20 @ 20:34:04
URL: http://benu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0