Dags att tala klarspråk

Jag har med lite olika vänner senaste tiden diskuterat synen på kompis-, sex- och kärleksrelation och förstått att det finns olika syn på den saken. Med hjälp av nedanstående figur skulle jag vilja höra er syn på saken.

Figur till inlägget om klarspråk

Några menar att dessa tre områden är helt distinkta och göres bäst i att ej kombinera. Det skall vara vattentäta skott mellan dem. Antingen har man en kompisrelation, en ren sexrelation eller så har man en kärleksrelation. Jag undrar om de menar att en kärleksrelation också kan innebära frånvaron av sex. Det fick jag inget bra svar på.

Andra menar att det är omöjligt att hålla dessa typer ifrån varandra och att det ena leder alltid till det andra. Har en kille en kompisrelation med en tjej så kommer det en punkt i relationen där den ena börjar känna fysisk attraktion och vilja ha sex. När de då sedan har sex så halkar de automatiskt in i kärleksrelationen. Det är dem som anser att sexet skulle "förstöra" kompisrelationen om det inte finns någon intention av en kärleksrelation. Dessa personer sätter en tjock linje mellan kompis och sex i figuren ovan.

Sedan finns det faktiskt några som anser att det inte alls behöver gå mot en kärleksrelation bara för att två kompisar har sex. De drar den tjocka linjen mellan sex och kärlek i figuren ovan. Dock något osäkra på vad som händer med kompisrelationen om sexet då försvinner.

Det som ändå verkar gemensamt är den unisona åsikten av att det kan strikt gå från vänster till höger. Det verkar svårt att en förändring från höger till vänster är möjlig.

Jag undrar var jag själv står i den här frågan. Det jag med säkerhet vet just nu är att en kärleksrelation vore otänkbar. Av flera anledningar. Jag vill inte binda upp mig utan att först verkligen hittat tillbaka till mig själv. När jag funderar på hur kärlek känns kommer oftast smärtan då jag direkt förknippar det med något jag förlorat, dvs saknad. Det jag vill just nu är att träffa nya människor, få fler vänner och utöka min bekantskapskrets. Sen vill jag naturligtvis ha en fysisk närhet, dvs jag drar det tjocka strecket mellan sex och kärlek. Om det är något som går att kombinera i en kompisrelation vet jag inte.

Vad anser ni?

Kommentarer
Postat av: Jennifer

ska vi följa varandra via bloglovin? :)

2010-03-21 @ 20:59:35
URL: http://inteklokihuvudet.blogg.se/
Postat av: Dorion

Det ena leder till det andra, både positivt och negativt. Det är en cirkel som går runt, runt.

2010-03-21 @ 21:09:27
URL: http://www.daredesign.se
Postat av: Mikael Jakobsson

Du är klok.



Alltför många relationer startas eftersom man jagar bekräftelse istället för kärlek, och många gör vad som helst för att få den. Inklusive att förminska sig själv, anpassa sig och "offra" sig.



I en relation behöver man våga vara sig själv.

- Vem är den andre annars attraherad av?



Det är när relationen blir viktigare än individerna som det går åt skogen.

2010-03-21 @ 23:20:58
URL: http://mikael-jakobsson.com
Postat av: Peter

Det här är inga lätta grejer. Frågan är dessutom hur man definierar det ena eller det andra - vilket leder till att gränserna lär vara så diffusa att två människor utan problem kan leva i en relation - där den ena anser att det bara är sex och den andra är övertygad om att det är en kärleksrelation.

2010-03-22 @ 08:57:57
URL: http://www.petersaventyr.blogspot.com
Postat av: Anonym

Det är lätt att blanda ihop kärlek med sex - det grundläggande behovet av kroppskontakt leder till allmän förvirring när kroppskontakten blir till en bristvara. En vansinnig förälskelse som någon tror är kärlek som varar hela livet, kan visa sig egentlien handla om behovet av närhet.



Det är ju faktiskt bevisat att det finns ett hormon som frigörs av värme samt av beröring, beröringen förvandlas till värsta ångestdämpande och lugnande effekten. Allmän välbehag / kärlek / attraktion / förälskelse / vänskap, vad är vad egentligen? Det finns nog inget svart eller vitt i den frågan.

2010-03-22 @ 20:16:23
URL: http://wewillsurvive.blogg.se/
Postat av: Sillen

Hm okej, så här e det!

Kompisar har man ej sex med, spelar ingen roll men detta är bara att på sikt ta död på den relationen.



Att ha sex med nån man inte känner, typ kvällens ragg på krogen.. Är för bara för att kroppen håller på att gå i bitar, no feelings at all. Samma som att fixa detta på egen hand.



Att ha sex med någon man älskar.. Ja det är det ända som är tillfredsställande nog, å detta finns kvar, oavsett om det är ljust eller mörkt. Vardag som helgdag.



Efter en relation är det svårt att hitta rätt? Men det finns sidospår, å till slut typ som ja, kommer man fram till den rätte som man känner att detta är det som är ämnat för mig (ja typ mina 10 år hahaha). Sen om det är ett rötägg eller prins / prinsessan kan ju bara tiden utvisa.



Just nu e du sårbar,å vem vill vänta.. Men när den rätte knackar på, så finns inte heller alla fel å brister. Utan vi ser till dom fina egenskaper som stärker varann.



Benu vännen, tiden kommer å då e det rätt.



Kram Sillen

2010-03-22 @ 22:31:26
URL: http://stolligt.blogg.se/
Postat av: Blogger

Man kan ha en kärleksrelation utan sex, kallas för platonisk kärlek.



Kompisar & sex, hmm tricky; frågan är om man klarar att "bara" vara kompis efter det.



Sex med annan person är jättebra, mycket bättre än att fixa det på egen hand. Det man får på köpet är närheten & värmen, lite svårt med "bara" handen. Sexkompis blir det då.



Hmm då är vi inne på själva kategoriseringen.



Det finns ju varianter, som kan vara bra och som inte skadar befintliga relationer:



(typ)



- Sexkompis: (Skall skiljas från kompis sex)

- Platonisk kärlek



/b

2010-03-23 @ 06:50:51
URL: http://inmyhead-blog.blogspot.com
Postat av: M

Intressant inlägg! Jag ger lite återkoppling (och länk) på min blogg!

2010-03-23 @ 12:01:15
URL: http://enslagsomstart.blogspot.com
Postat av: Åsa

ATt vänta på en kärleksrelation innan man är klar med sig själv är för mig en självklarhet som gör mig lika förvånad att folk ignorerar.

Sen din schematiska beskrivning är ju bra.. i teorin. I verkligheten så är inte allt svart och vitt. Det som var kärlek kan bli kompis, det som var kompis kan bli sex, det som var inget kan bli kärlek.

2010-03-23 @ 18:27:32
URL: http://osorteradetankar.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0